SSKFs Våreskader 2003
Vårens första långhelg bjöd på skiftande väder och vind. Jag började helgen med att på torsdagen den 29 maj segla ut till SSGs klubbholme Lilla Skratten för att hjälpa till med bygget av bastu och nya bryggor. Vädret var strålande och alla var på gott humör.

På fredagen tog jag och 55:an S17 Eva sällskap till Säck och på vägen stötte vi ihop med 40:orna S64 Trione och S66 Eugenie där det blev lite av kappsegling tills vinden tog slut och jag startade motorn. Efter ca en halvtimmes motorgång vred vinden 180 grader och det blåste upp vilket gav en fin kryss den sista biten till Säck.

Väl framme i Säck var allt som vanligt det skålades och diskuterades trim och vädret ändrade karaktär från fint till fult tillbaka till fint igen och sen kom en regnskur.

På lördag morgon sov jag över skepparmötet men det gjorde inte så mycket då starten blev framflyttade p.g.a. av hård vind, det pratades mycket om rev och byte av försegel. Jag tog beslutet att köra med fock då jag inte hade någon gast med mig. Det blev lite kallabalik i hamnen innan vi kunde ge oss ut till start då en stor plarreborre lyckades dra upp alla våra ankare. Som tur var kom Bobby Cyrus till undsättning och med sina björnarmar redda han ut situationen.

Väl ute vid starten tog vinden slut vilket var lite tråkigt då man hade lagt en läns, slör halvvindsbana. Starten gick bra, jag och Jocke Roedebäck (M30) var iväg bland de första. Jag höll 30:orna bakom mig på den första länsen ner mot Sollenkroka. Lii kom dock ikapp men jag lyckades ta mig förbi dem igen trotts att jag seglade med fock, det syntes en viss irritation hos Pelle som drog i alla snören han kunde finna samtidigt som han tröstade barnen. Pani var det inte mycket att göra åt, de valde den södra kanten så jag kunde inte täcka dem, ett smart drag av sonen Max. När vi väl rundade första och sista märket hade vinden vridigt något till mellan halvvind och bidevind vilket gjorde att jag inte kunde hålla de större 30orna bakom mig så även Gryning seglade förbi.. Jag höll dock jämna steg med dem hela vägen till Grisselholmen nord om Kanholmsfjärden. Sist i mål av 30:orna men det räckte till en andraplacering på räknad tid, vann gjorde Pani.

Nu hade vädret ändrats igen och solen gassade över en lugn och stilla vik där vi gick på tipspromena, drack bål, åt och diskuterade trim. Totalsegraren blev SK95 S1 Kerma.

Eder ordförande
Patrik Stenberg
SK30 S86 Ellen III (som fyller 80 år i år)

Godmorgon Patrik!!!! (Artikelförfattaren tillika ordförande i 30-klubben)

Morgon i Säck. Tävlingssugna jakter ligger och laddar-upp inför dagens stora uppgift.

Kväll vid Grisselholmen, trötta jakter vilar ut.